Fotbollens historia

Fotboll är en av världens äldsta sporter men har trots det inte tappat i popularitet. Förutom att vara en av världens äldsta sporter är det en av de sporter som lockar mest av både utövare och åskådare. Man vet inte exakt hur fotbollens ursprung ser ut, men man har funnit spår av fotbollsliknande spel så långt tillbaka som 300 år före Kristus.

Lennart_Johanssons_Pokal

Fotbollsspelen utvecklas

Från mitten av 1800-talet har fotboll spelats i dess moderna form, men fotbollsliknande bollspel har spelats ett par tusen år längre. När man i Kina spelade fotboll 300 år före Kristus var man liksom idag två lag som jobbade för att få in en boll i motståndarens mål. Bollen på den tiden var gjord av läder och fylld av fjädrar. Även i Centralamerika spelades fotbollsliknande spel för längesen. Runt 300 år efter Kristus och framåt i tiden spelade man spelen i samband med religiösa riter och förlorarna offrades sedan till gudarna.

De följande århundradena utvecklades intresset mot olika håll. Periodvis var sporten förbjuden och spelades illegalt. I början av 1800-talet började man organisera fotbollsspelen och reglerna då sporten etablerades och spelades alltmer frekvent vid internatskolorna i Storbritannien. Englands fotbollsförbund bildades 1863 och några år senare, efter en splittring, bildades ett rugbyförbund. Därmed hade sporten delats upp i två olika sporter. Orsaken var att man hade svårt att enas om regler.

I Zürich kan man besöka Fifas fotbollsmuseum. Ett välinvesterat projekt som visar hur fotbollen utvecklats och vad sporten gjort för människor genom alla tider.

Fotbollen i Sverige

Göteborg var den ort i Sverige där fotbollen först fick fäste. Anledningen är dess läge mot England, där fotbollsinfluenserna kom från. 1883 bildades den första fotbollsklubben i Sverige – Lyckans soldater. Örgryte IS bildades strax därefter, 1887. Dessa två lag spelade den allra första fotbollsmatchen i Sverige. Platsen var Heden i Göteborg och året var 1892. Den första säsongen av Allsvenskan i fotboll spelades 1924, då med namnet Storserien. Idag spelas Allsvenskan som en rak serie. Spelet sker genom dubbelmöten där samtliga 16 lag möts. Det lag som vinner Allsvenskan bli svenska mästare i fotboll.