Fotbollsgalan

Den årliga svenska fotbollsgalan gick nyligen av stapeln i Globen i Stockholm. Tillställningen innehöll få överraskningar. Zlatan fick som vanligt en guldboll – det är så det har sett ut det senaste decenniet – men också en längre hyllning för sitt bidrag till den svenska fotbollen. Några av de övriga vinnarna var Emil Forsberg, som tog hem priset som årets mittfältare, samt Hedvig Lindahl, som blev årets kvinnliga fotbollsspelare. Den förstnämnda har haft en stark säsong i Tyskland, där hans klubb Leipzig har haft den bästa starten någonsin för en nykomling i den högsta divisionen. Lindahl stod för bragdartade insatser i OS, där Sverige tog silver.

Zlatans fick stora hyllningar

Zlatans samlade insatser i landslaget fick stora Hyllningar på galan. Bland annat spelades ett videoklipp upp med en hälsning från David Beckham. Han och Zlatan spelade ihop under en kortare tid i Paris Saint Germain, och han berömde bland annat honom för hans vinnarskalle. Han rev ned några skratt när han berättade att Zlatan blev som en litet irriterat barn efter en förlust, oavsett om det var på träning eller i en stor match. Han menade att det troligtvis är därför som han blivit så bra. Den närmast absurda viljan att alltid vinna har varit den x-faktor som tagit honom dit han är idag.

Andra pristagare på galanoch.

Övriga som prisades på galan var bland andra Stefan Johannesson och Sara Person, som fick pris som årets domare. Victor Nilsson Lindelöf prisades även han som årets försvarsspelare. Guillermo Molins fick pris för säsongens snyggaste mål. Årets tränare blev Stellan Carlson för sina insatser för Piteås damlag. Som vanligt när det gäller stora galor i Sverige så var Joe Labero med på ett hörn och trollade lite grann, men det var avtackandet av vår störste fotbollsmagiker någonsin som var den stora föreställningen. Detta gav helt klart tillställningen en ton av vemod inför en fotbollsframtid utan vår bäste svenska fotbollspelare någonsin