Fotbollen fixar relationer

Att det är nyttigt att träna och sporta är de flesta överens om. Vår kropp mår bra av fysisk ansträngning och det leder till att vi lever längre och ett hälsosammare liv. Att lagsporter dessutom fyller andra funktioner är det kanske inte alla som känner till. Lagsporter över oss nämligen i våra sociala förmågor. Barn som tränar fotboll, ishockey eller vilken annan lagsport som helst får tidigt träna på att samarbeta och kompromissa med andra. Detta är en nyttig social träning som kommer barnen till godo även på andra områden i livet.

Lagandan är viktig

Att bygga laganda är inte enkelt. Det gäller att laget har en bra coach som förstår värdet av utveckla det sociala samspelet hos lagmedlemmarna. En coach ska inte bara vara inriktad på att vinna nästa match utan behöver fokusera på att långsiktigt bygga upp ett lag med spelare som samarbetar och hjälper varandra att växa. Det är nämligen avgörande för den sociala utvecklingen hos lagmedlemmarna hur lagandan fungerar. Om det inte finns en konstruktiv anda hos laget så finns det risk att konflikter uppstår och till och med att en del tappar lusten att vara med. Har man däremot en positiv laganda kan det leda till både social utveckling och bättre sportsliga prestationer.

Fotboll och relationer

En av världens mest populära sporter är fotboll och det är ingen slump att det är just i fotbollen som många barn och vuxna lär sig det sociala samspelet, det är så viktigt både i de nära relationerna i familjen och på till exempel en arbetsplats. Många föräldrar tycker det är jobbigt att skjutsa sina barn till träningar och matcher. Men då är det bra att komma ihåg att man verkligen gör en tjänst för sina barn. Barnen kommer att ha så mycket av att få utveckla sina sociala förmågor även längre fram i livet. Fotboll är alltså nyttigt på många olika sätt, både för kroppen och för den sociala utvecklingen.