Köpa fotbollsskor – att tänka på

När man provar på att spela fotboll för första gången kan man göra det i vilka gympaskor som helst, men om man bestämmer sig för att börja träna fotboll mer regelbundet är det ett måste att införskaffa ett par fotbollsskor, för att man ska kunna prestera sitt bästa på träningar och matcher. Det är dock inte alltid lätt att veta vilken typ av fotbollssko som är den rätta.football-1149718_960_720

Det första man bör utgå från är vilket material man kommer att spela mest på. Fotbollsplaner kan vara grusplaner, gräsplaner eller konstgräsplaner, och dessa underlag har alla olika egenskaper som alltså kräver skor med olika egenskaper. Om man mest kommer att spela på grus ska man ha ett par fotbollsskor med små och många dobbar, eftersom de ger bäst grepp. En grusplan utsätter också skorna för mer slitage än gräs eller konstgräs, varför skor för grusplaner brukar vara tillverkade av tåligare material. På gräsplaner vill man istället ha skor med stora dobbar, och om man spelar på en väldigt mjuk gräsplan, som dessutom är lite blöt, kan det vara idé att ha skor med skruvdobb. Konstgräsplaner kan variera i hårdhet, varför både skor för grusplan och gräsplan kan fungera, men det finns också skor som är särskilt anpassade efter konstgräs.

Något annat att fundera över är om man vill ha skor i läder eller i syntetmaterial. Fördelen med läder är att skon med tiden formar sig perfekt efter ens fötter. Nackdelen är att skorna kräver mer omvårdnad än syntetskor för att få en lång livslängd och för att de ska hålla sig mjuka och sköna. Fördelen med syntet är att materialet inte drar åt sig vatten, varför de klarar matcher och träningar också på regniga dagar.

Om man har svårt att ha råd med ett par nya fotbollsskor kan man leta efter ett begagnat par skor. Detta fungerar särskilt bra när barnen fortfarande är små och växer ur skorna fort, vilket gör att man kan hitta begagnade skor i bra skick. För att hitta ett par i rätt storlek som passar barnets behov kan man söka på Allaannonser.nu, där man letar på de flesta annonssidorna online med en enda sökning.