Börja träna fotboll

Fotboll är en av världens mest utövade sporter och en av de sporter som lockar flest åskådare. Man har funnit spår från sportens ursprung i Kina redan på 300-talet före Kristus. Även då spelade man i två lag där man skulle få in bollen i motståndarens mål.

Fotboll är en utmärkt motionsform och ger dessutom social samvaro och lagkänsla när man tränar med andra. Det är aldrig för sent att börja med fotboll då det finns lag som spelar på alla nivåer med olika ambitioner. Här får du läsa mer om fotboll och hur man kan börja spela.

Rollerna i laget

Normalt spelar lagen med elva spelare var på planen. En målvakt och tio utespelare. Man delar in spelarna i olika roller på planen. Backen, eller försvararen, har som främsta uppgift att hindra motståndarlaget att komma nära och få målchanser. Mittfältare håller sig, som namnet antyder, i mitten och utgår med sitt spel därifrån. De spelarna håller ihop laget kan man säga. Anfallarna spelar offensivt och har som sin främsta uppgift att ta sig fram mot mål och skapa målchanser. Målvakten står alltid i målet och ska förhindra att motståndarlaget gör mål.

Lag för alla ambitioner

Det finns fotbollslag att gå med i oavsett vilka ambitioner man har med sin träning. Spelen i Sverige är uppdelade i olika divisioner och i Allsvenskan slåss de bästa lagen mot varandra. För den som på äldre dagar vill börja spela fotboll på en nivå där man mest vill ha lite roligt och få motion finns korpfotboll. Ta kontakt med de lokala lagen på din ort för att få veta mer om du är intresserad av att börja spela.

Vad krävs?

Så vad krävs då för att bli en bra fotbollsspelare? Först och främst måste man ha bollsinne och en förmåga att jobba i team med andra. Det är viktigt att kunna kommunicera, lyssna på andra och läsa av spelet. Tekniker kan man förstås träna upp och även naturliga talanger behöver hela tiden träna för att utvecklas och bli bättre. Fotboll är en konditionskrävande sport och det krävs att man tränar både kondition och styrka för att orka med. Styrketräning, i synnerhet för benen, förebygger de skador man kan drabbas av. Knäskador är vanliga inom fotboll.